De Árpád brug (Árpád híd) in Boedapest is inclusief de op- en afritten 2 kilometer lang. Het is daarmee de langste van de negen Donaubruggen in Boedapest. Árpád híd is een moderne brug, maar ontbeert de elegantie van de Kettingbrug.
De naam Árpád
Árpád is een veel voorkomende naam in Hongarije. De leider van de Hongaarse stammen die in 896 Hongarije in bezit namen heette Árpád. De Árpád brug verbindt Óbuda (oud-Buda) met Újpest (nieuw-Pest) en werd in 1950 in gebruik genomen, hoewel de bouw al in 1939 begon.
De communisten doopten de brug Stalinbrug, maar in 1958 werd hij toch vernoemd naar Árpád, zoals vanaf het begin het plan was.
Planning en constructie van de Árpád brug
De planning voor de Árpádbrug begon al in 1903, direct na het openen van de Elizabethbrug. De ontwerpwedstrijd was echter pas in 1930. De bouw begon in 1939 naar plannen van János Kossalka. WOII gooide roet in het eten; de bouw werd in 1943 stilgelegd en pas in 1948 hervat.
In die tijd woedde het naoorlogse ‘Bruggevecht’; een poging om zo snel mogelijk zoveel mogelijk bruggen over de Donau te bouwen met zo weinig mogelijk materiaal. Daardoor werd de staalconstructie alleen op de middelste pijlers gezet, waardoor het brugdek gehalveerd werd tot 13 meter.
Árpád híd verbindt Florian Tér met de Károly Körút
Vanaf de westoever van de Donau in Boedapest rijdt u via de brede avenues van Florian Tér de Árpád brug op. Kijk goed uit hier, want u rijdt makkelijk verkeerd. Op de oostoever rijdt u van de Árpád brug de Róbert Károly Körút op. Deze avenue staat op pijlers en komt pas in de Váci út op de begane grond.
Met de trein over de Árpád brug
Tot de bouw van de noordelijke spoorbrug in 1955 reden er goederentreinen over de Árpád brug via de tramrails. U kunt er zelfs overheen lopen, maar een echt fijn gevoel is dat niet. Door het langs denderende verkeer heeft u het gevoel dat u in een cakewalk loopt. Met meer dan 150.000 auto’s en vrachtwagens per dag is het een van de drukste bruggen van Boedapest.
Uitbreiding en modernisering van de Árpád brug
De smalle Árpád brug kon de toenemende verkeersstroom niet aan. Daarom is hij tussen ’81 en ’84 tot 6 banen verbreed. Aan beide kanten zijn een voet- en fietspad en aan de Pest-kant van Boedapest is het M3 metrostation ‘Árpád híd’. De Árpád brug meet 928 bij 35 meter.
Margiteiland en Óbuda
U kunt met de bus, de tram en de auto naar Margiteiland vanaf Árpád híd. Met de auto komt u niet verder dan de parkeerplaats, aangezien Margiteiland autovrij is. Op Szentlélek Tér aan de Boeda-kant van de brug kunt u naar het Vasarely museum.
Daarvandaan is het een paar minuten wandelen naar het stadspleintje van Óbuda met het gemeentehuis, het Kassák museum en het Óbudai museum. Het pleintje in Óbuda stamt uit de oudheid zodat u er goed sfeer kunt snuiven. Vanaf het Postakocsi restaurant vertrokken in de 18e eeuw de postkoetsen naar Wenen. In de kelder kunt u een blik werpen op een van de koetsen.
Romeinse artefacten
Tijdens de bouw van de fly-over richting Szentendre vonden de werkers Romeinse artefacten onder de afrit richting Óbuda. Onder een andere afrit vindt u een oud badhuis. Deze Donaubrug was de eerste na de brug bij Esztergom voor auto’s tot de opening van Megyeri in 2008. Andere bruggen vindt u in Komarom en in het zuiden in Baja. De bruggen en de rivier zijn een onlosmakelijk deel van deze regio.